Ahad, 18 Julai 2010

Pakar Kereta Continental Kelantan


Pak Usu saya memang kaki kereta, terutamanya Alfa Romeo. Sebelum ini beliau pernah menggunakan Alfa 146 1.6 Boxer dan kini Alfa 155 1.8 Twin Spark. Baru-baru ini saya berkesempatan untuk mengunjungi beliau di Pasir Puteh , Kelantan.

"Kereta jumpa doktor, dah 3 minggu tersadai di bengkel", ujar beliau. Rupanya flywheel sensor dah rosak, beli kat Kota Bharu dekat RM400 dan suruh mekanik pasang. 

Jadi saya dan Pak Usu pun melawat Alfa Romeo yang terletak di bengkel ( Cherang Ruku ). Sampai aja di sana, banyak kereta continental menunggu giliran untuk dibedah. Saya difahamkan mekanik ini adalah bekas specialist Volvo, Federal Auto. Mekanik pakai rumah banglo yang kalau di KL dah tentu berharga jutaan ringgit.

Mercedes W124 ada, C Class pun ada, Citroen pun ada, pendek kata penuh dengan kereta conti sahaja. Menurut Pak Usu saya lagi, dia nih pakar dalam bab troubleshooting masalah enjin. Tak pakai OBC/OBC2 reader, trial and error. Rasanya kalau dia guna OBC reader lagi cepat roubleshoot problem.

9 ulasan:

  1. kat mane pakcik u baiki kereta alfa kat area kelantan??bleh bg information x??

    BalasPadam
  2. En Mutallib

    Nama dia Din Pomen, tel 014 811 6652

    BalasPadam
  3. kedai tu kat area mane yer kat kelantan??

    BalasPadam
  4. Area kampung Pasir Puteh, Cherang Ruku

    BalasPadam
  5. salam...ambo peminat w123 http://wgd7400.blogspot.com/

    BalasPadam
  6. Tuan Azril.. saya punya Alfa 146 1.6 box k susaher dah dekat setahun lebih tersadai tak boleh start. Dah 3 pakar bedah. Apa agak nyer masalah yg mungkin ye? Tuan ada ker kengkawan expert yg boleh datang tengok di Kajang? Saya tinggal di Busan Korea Selatan (programmer jugak hehe). Agak susah nak balik selalu. Boleh Tuan bantu?

    BalasPadam
  7. minta tolong pakar pasal nissan sylphy ...sy ada prolem dgn kete sy .engin tak lancar .setelah mencuci engin ..dlm masa yg sama icon gear pada dustbord hilang ..bila tekan minyak tak lancar . masuk gear R seperti tiada sensor sunyi ...tapi boleh undur ..kalau masuk gear D boleh jln tapi macm tiada power injakan ...Meter RPM melebihi dari 2 ..

    BalasPadam
  8. assalamualaikum bang. boleh bg no cll yg lain sy no cll utk pertanyaan mengenai gearbox alfa romeo twin spark

    BalasPadam
  9. Ada no fon tk..blh call sy 0137226766..sy pkai Ford fiesta..

    BalasPadam