Rabu, 21 Julai 2010

Teknik-teknik shooting video dalam kereta


Tidak dinafikan kaki kereta macam saya suka merekodkan aktiviti pemotoran. Ada berbagai teknik shooting video kereta.





Teknik In Car Video


Ini teknik In Car Video. Camera perlu mempunyai holder khas yang diikat di palang rehat kepala kereta.

Teknik Fish Eye

Teknik ini memerlukan webcam diikat di wiper kereta. Tapi sound kena guna secondary input, supaya bunyi desiran angin tidak mengacau.

Teknik Dashboard Cam

Teknik ini ikat webcam dekat wiper/signal holder sahaja. Kalau nak tunjuk top speed kereta, gunakan teknik ini.

Microsoft HD Webcam

Saya menggunakan webcam Microsoft HD Webcam. Beli di Lowyat RM300




Encoder
 Untuk merekod , saya gunakan Microsoft Lifecam atau Adobe Media Encoder


Laptop akan disetting supaya tidak mati jika lid ditutup

Nak rekod dalam HD ?
Kalau nak rekod dalam HD, pastikan gunakan saiz WideScreen di dalam Adobe Media Encoder dan pilih 1500kbps untuk data rate serta 60fps untuk video fps. Kemudian video yang telah direkod, upload ke dalam Youtube . Lmit saiz untuk HD ialah 2GB dan setkan masa maksima 10 minit sahaja.

4 ulasan:

  1. apalagas, sambolaa satu..tak payah beli HD cam :D

    BalasPadam
  2. aku ade hard disk kamera
    ade gak buat... tapi takde tmpt utk mount properly

    BalasPadam
  3. ko ada tripod 3 kaki rm50 tuh ? aku penah guna tripod tuh pastu ikat aja....tapi keburukan guna hard disk camera nih...internal cepat rosak sebab gegar....guna webcam + laptop letak dalam beg..sebab nak absorb gegar punya pasal

    BalasPadam