Ahad, 18 Julai 2010

Makan : Alemy Maggi Ketam Cherang Ruku



Nih aku nak share makan sedap di Pasir Puteh, Kelantan. Nak dijadikan cerita, Pak Busu aku bawak pergi makan di satu kedai Melayu, di Cherang Ruku, Pasir Puteh, Kelantan.

Perjalanan dari pekan Pasir Puteh dalam 20 minit, menghala ke Tok Bali. So, bila kami sampai di sana,kami pelanggan pertama. Ingatkan cepat servis dia, tapi disebabkan malam itu malam minggu, ramai keluarga lain dan pre order dengan telefon dahulu tokey kedai. Kami tunggu pun dalam 15 minit sahaja untuk menikmati hidangan Maggi Ketam.

Bagaimana resipi ini wujud ? Menurut Pak Sedara, nelayan Kelantan akan bawa bekalan Maggi ke laut untuk bekalan makanan, jadi bila sampai di laut, mereka rebus bersama ketam untuk jadikan sajian utama. Jadi lema-kelamaan, menu ini dikomersialkan untuk santapan orang awam. Begitulah kisahnya.

Bagaimana rasanya ?
Semalam saya mencuba makan udang goreng di Pasar Seri Khadijah, Kota Bharu, memang puas makan udang walaupun harganya RM10 seekor Jadi hari ini , saya mencuba Sup Maggi Ketam. Ketamnya mudah nak diratah sebab dah direbus hingga lembut, cuma kena ada skill tangan nak leraikan isi ketam.

Ketammnya memang top class, besar,manis dan segar. Ditambah pula dengan aroma sup Maggi yang telah meresap, memang tak terkata. Aku makan ketam dulu, asingkan dengan maggi, ada diberikan pingan besar untuk meratah ketam. Boleh dikatakan, ketamnya segar-segar belaka. Sedang sibuk kami makan, semua meja-meja kiri dan kanan dah dipenuhi orang tempatan. Nasib baik datang awal.

Alamat :  No10 Bazar MDPP, Cherang Ruku, Pasir Puteh, Kelantan.


View Larger Map

5 ulasan:

  1. wahhh best.. tak pernah rasa.. nk kena terjah bila balik kampung nnati.. dan tak pernah tahu kewujudan meggi ketam tersebut.

    BalasPadam
  2. rugi la awok nih....
    sayo dh try hari tuh, masa lek cuti raya cina...huhu

    BalasPadam
  3. saya pun x pnh tau wujud resepi nie...kelik mst terjah...bape rege??

    BalasPadam
  4. bare ni lamo doh gege gegok,kwe tra doh, 10ya semakuk, blh kiro jgk...

    BalasPadam
  5. ni kt rumah kawe jah ni...tk rajin singgah pun make...lalu jah...ahahaha..sb kawe tk make ketam nipah...

    BalasPadam